Vandaag voor 15.30 uur besteld. volgende (werk)dag in huis

Home » Blog » Duurzaamheid Bruns products » Certificering

Certificering

Gepubliceerd op 2 juni 2022 om 15:29

CERTIFICERING in de haarcosmetica

 

Tegenwoordig is organische haarverzorging een hot topic, de meeste merken hebben een soort van duurzaamheidsstrategie die vertelt hoe ze bijdragen aan een betere wereld. Dit kan van alles zijn: de verpakking is gemaakt van hernieuwbare materialen, de fabriek waar de producten worden gemaakt haalt zijn energie uit de zon of het product bevat een speciaal actief ingrediënt dat ook biologisch is.

Een producent kiest gewoon welke details hij naar voren brengt en aan de klant communiceert. Om echt een bewuste en duurzame keuze te maken bij het kopen van haarverzorging, moet je goed opgeleid zijn om de ingrediënten van de producten te begrijpen en te kunnen beoordelen, en eerlijk gezegd is dat niet gemakkelijk.

Om het wat makkelijker te maken, heb ik er een blog over geschreven die de meest voorkomende certificeringen in haarverzorging op een selectieve manier uitlegt, en ook tips over waar je op moet letten als het gaat om greenwashing. Maar hou me in de gaten, ik zal je helpen het op te lossen en hopelijk maken we het je een beetje gemakkelijker de volgende keer dat je in een winkel bent of iets mee naar huis neemt.

 

Wat is greenwashing  wat zijn de valkuilen?

Er zijn enkele regels van het Agentschap voor Medische Producten die moeten worden gevolgd als het gaat om het op de markt brengen van een product. De creativiteit is echter groot en vaak wordt het woord organisch of groen gecommuniceerd zonder dat het in de inhoud terugkomt. Als je de lijst met ingrediënten bekijkt, zal je niet zelden chemicaliën vinden waarvan je weet dat ze het milieu en/of de gezondheid schaden. Een niet geheel ongewoon fenomeen is ook dat wanneer het product als veganistisch op de markt wordt gebracht, er veel parallellen worden getrokken met het feit dat het betekent dat het biologisch is en of geen schadelijke chemicaliën bevat, wat helemaal niet het geval is, maar alleen betekent dat het product geen dierlijke ingrediënten bevat. Een vegan label heeft dus niets te maken met eco of eco-labels.

 

Een ander grijs gebied zijn ook de eigen certificeringen van de grote merken, ze hebben hopelijk een goed doel en zijn geloofwaardig, maar ze zijn niet beoordeeld door een derde partij die onafhankelijk is. Ze hebben vaak een product in hun serie dat bijvoorbeeld "de meest biologische" is, wat natuurlijk zowel aanlokkelijk als misleidend kan zijn. Dat gezegd hebbende, onafhankelijke certificeringen zijn over het algemeen betrouwbaarder.  

 

Als je niet begrijpt wat alle namen in een ingrediëntenlijst betekenen, dan zijn certificeringen van een onafhankelijke partij een makkelijkere manier om goede producten te vinden. Sauchakapper en de natuurkapppershop werken met en verkopen alleen wat is toegestaan ​​via de Green Salon certificering.



Ecocert Cosmos Organic

In tegenstelling tot andere producten kunnen we er hier zeker van zijn dat de inhoud een zeer hoog gehalte aan natuurlijke / biologische ingrediënten heeft en dat de synthetische toevoegingen, zoals conserveermiddelen en parfum, gecontroleerd en goedgekeurd zijn. 

 

In de kappersbranche zijn certificeringen nog vrij ongebruikelijk en het probleem met green washing.

 

Verschillende soorten certificeringen

Hier hebben we enkele van de meest voorkomende certificeringen op een rij gezet als het gaat om natuurlijke en biologische haarverzorging. We zijn opgesplitst zodat je kunt zien wat hun doelen zijn en hoe ze dat aanpakken. 

 

GROENE SALON /GREENSALON 

Green Salon is een organisatie die salons en professionele producten in de kappersbranche certificeert. Het doel is  om een ​​betere werkomgeving voor kappers te creëren. Waar kappers kunnen werken met biologische en milieuvriendelijke haarverzorging, waar kleuren en producten vrij zijn van schadelijke chemicaliën. Het is een gezonde keuze voor kappers, klanten en het milieu. De salons dienen vrij te zijn van stoffen die allergeen, hormoonontregelend, kankerverwekkend en milieubelastend kunnen zijn. Grön Salong werkt volgens het motto BEAT the worst first, en sluit de meest problematische onderwerpen uit.

 

Wat controleert Groene Salon:

De certificering heeft een lijst van stoffen met verboden chemicaliën en synthetische stoffen die niet in een groene salon mogen worden gevonden en de salons worden jaarlijks gekeurd. De salons moeten ook voldoen aan een aantal punten met betrekking tot salonactiviteiten die vanuit een algemeen milieuoogpunt goed zijn, zoals het serveren van alleen biologische voeding, het gebruik van eco-gelabelde elektriciteit, het zetten van highlights met papier in plaats van aluminium, enz.

 

ECOSCERT

Ecoscert certificeert  cosmetische producten wereldwijd en onderzoekt  inhoud, grondstoffen, productie en verpakking. Het doel is om biologische en natuurlijke cosmeticaproducten wereldwijd te commercialiseren, zodat consumenten gemakkelijker een bewuste keuze kunnen maken.

 

Ecocert Cosmos Organic is Ecosert's  strengste label in cosmetica en vereist dat  minimaal 95% van de inhoud afkomstig is van natuurlijke ingrediënten en dat minimaal 10% van de inhoud biologisch is. De mogelijke 5% die geen natuurlijke oorsprong heeft, komt uit een streng gecontroleerde lijst van goedgekeurde synthetische ingrediënten en synthetische geurstoffen, parabenen, siliconen, PEG-stoffen en synthetische kleurstoffen zijn enkele van de ingrediënten die niet voorkomen in producten die eco-gesorteerd zijn . 

 

FAIRTRADE

Fairtrade is een internationale certificering die werkt aan het verbeteren van de werk- en levensomstandigheden van enkele van 's werelds armste boeren en arbeiders in de derde wereld. Milieuoverwegingen zijn ook een belangrijk onderdeel van de certificering.

Fairtrade beoordeelt productie en grondstoffen op basis van specifieke criteria voor arbeidsomstandigheden. Het doel is het bevorderen van democratie, organisatierechten en milieuoverwegingen bij de productie en het bestrijden van kinderarbeid en discriminatie.


Wanneer je als consument kiest voor producten met een Fairtrade-certificaat, draag je bij tot de verbetering van de economische omstandigheden voor telers en werknemers, via criteria voor hogere lonen en een minimumprijs die hoger ligt dan de productiekosten. Dit biedt, samen met handelsovereenkomsten op lange termijn, zekerheid voor al diegenen die niet over zulke hoge marges beschikken om van te leven. Fairtrade draagt ook bij tot de sociale en economische ontwikkeling van lokale gemeenschappen, bijvoorbeeld door een nieuwe school, nieuwe huisvesting en gezondheidsdiensten, of investeringen in de landbouw

 

DE SWAN

De Nordic Swan beoordeelt het milieueffect van goederen en diensten gedurende hun gehele levenscyclus, van grondstof tot afval, en stelt eisen aan functie en kwaliteit. De eisen hebben betrekking op energie- en waterverbruik, luchtverontreiniging, afvalproductie, duurzame bosbouw en geluids- en bodemverontreiniging. Het Swan-etiket controleert niet de hoeveelheid natuurlijke of biologische ingrediënten in producten.  

 

Een product met het Swan-label mag geen stoffen bevatten die als kankerverwekkend, mutageen, giftig voor de voortplanting of allergeen zijn ingedeeld. Het mag ook geen stoffen bevatten die verdacht worden van hormoonontregeling of microplastics. De certificering staat ook niet toe dat parfums in kinder- en babyproducten worden gebruikt.

 

NATRUE

Natrue is een Europese organisatie die 3 certificeringen aanbiedt die streven naar een zo natuurlijk en biologisch mogelijk gehalte. Het doel van de organisatie is de consumenten te helpen zich meer bewust te worden van natuurlijke ingrediënten.  

 

De lichtste certificering van Natrue vereist een gehalte dat voor 90% natuurlijk is, het hoeft niet biologisch te zijn. De medium certificering vereist 90% natuurlijke inhoud, waarvan 70% biologisch moet zijn. Hun hardste certificering vereist 100% natuurlijke inhoud waarvan 95% biologisch moet zijn.

 

GOEDE MILIEU KEUZE

Good Environmental Choice is het eigen milieukeurmerk van de Zweedse vereniging voor natuurbehoud. Zij etiketteren producten en diensten op velerlei gebied, maar ook cosmetica. Hun doel is de consument te helpen een duurzame en milieuvriendelijke keuze te maken.

 

Een product mag alleen het keurmerk "Goede Milieukeuze" dragen als de ingrediënten laag toxisch en gemakkelijk afbreekbaar zijn. Kinderproducten moeten volledig vrij zijn van geurstoffen. Stoffen waarvan wordt vermoed dat zij kanker, schade aan de voortplanting of hormoonontregeling veroorzaken, of allergene conserveermiddelen zijn niet toegestaan. De certificering vereist ook dat de verpakking een minimale impact op het milieu heeft. 

 

Concluderend kan worden gesteld dat de kosten van het certificeren van een product of dienst relatief hoog kunnen zijn. Daarom kiezen veel kleine producenten ervoor om er geen prioriteit van te maken. Dit betekent niet dat zij inferieure producten aanbieden, maar dat je als consument meer verantwoordelijkheid moet nemen om ervoor te zorgen dat je een goede en bewuste keuze maakt wanneer je haarverzorgingsproducten koopt. Kennis is macht!

Sauchakapper en de online winkel de Natuurkappershop  zijn gecertificeerd door Green Salon.




« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.